Δε Φταινε Τα Ποδηλατα

Όλος αυτός ο ντόρος τον τελευταίο καιρό για τα τροχαία με τους ποδηλάτες, τον τραυματισμό 4 εξ’ αυτών στο ΣΕΦ, το θάνατο του 14χρονου ποδηλάτη Πάνου Τζαβάρα, την καταγγελία άλλου Πατρινού ποδηλάτη πως αγροτικό αυτοκίνητο, χωρίς λόγο, τον έκλεισε ρίχνοντας τον στο κράσπεδο του πεζοδρομίου, μ’ έχει θορυβήσει. Πιο πολύ όμως με ενοχλεί ο σχολιασμός κάποιων και η προτροπή τους (μ’ όλη την καλή τους διάθεση και φαντάζομαι από έννοια για το καλό μας -αχ, βρε αθάνατε Μηλιώκα), να σταματήσουμε λέει να κάνουμε ποδήλατο στους δρόμους, γιατί προκαλούμε την τύχη μας και επιπλέον είναι λέει επικίνδυνο και αυτοκτονικό. Ακούγοντας αυτού του τύπου τις συμβουλές, κάτι εφηβικό και αντιδραστικό ξυπνάει μέσα μου. Μου θυμίζει τις συμβουλές των παππούδων και των γιαγιάδων στις παιδικές χαρές “μην τρέχεις, γιατί θα ιδρώσεις και θα κρυώσεις” , “βάλε το μπουφάν σου” (με θερμοκρασίες που αγγίζουν τους 20 βαθμούς κελσίου), “μην τρέχεις, γιατί θα πέσεις”, “πρόσεχε στην κούνια”, “πρόσεχε στην τσουλήθρα”, “μην παίζεις με τα χώματα, θα λερωθείς”, “Κωστάαααακη, έλα να φας το κρουασάν σου” (κι ο Κωστάκης είναι 4 χρονών και ήδη υπέρβαρος). Όσο λοιπόν παράδοξο είναι να ζητάς από ένα παιδί να κάθεται ακούνητο, αμίλητο, χωρίς να παίζει ή να τρέχει, ή να γελάει άλλο τόσο παράδοξο είναι να συμβουλεύεις έναν που επέλεξε το ποδήλατο σαν μέσο μεταφοράς να το εγκαταλείψει, προκειμένου να “μην πέσει”.

Ξέφυγα όμως και άλλος ήταν ο στόχος μου. Επειδή λοιπόν, μεγάλωσα λίγο και προσπαθώ κάθε τι που λέω να το στηρίζω όσο μπορώ κάπου, αποφάσισα να ψάξω και να βρω στοιχεία που να τεκμηριώνουν ή να καταρρίπτουν (γιατί όχι) τον ισχυρισμό μου πως “Δε φταίνε τα ποδήλατα, ρε παιδιά”.

Βρήκα λοιπόν τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας για το 2012. Παρουσιάζω λοιπόν αυτά που βρήκα.

Στο διάστημα Ιανουαρίου – μέσα Μαΐου είχαμε 3.414 ελαφρούς τραυματισμούς, από τροχαία (φαντάζομαι εδώ θα είναι σπασμένα χέρια-πόδια, άντε και καμιά ελαφριά διάσειση).

Στο ίδιο διάστημα 348 σοβαρούς τραυματισμούς (εδώ πιστεύω ότι μιλάμε για κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, βλάβες εσωτερικών οργάνων, πολυτραυματίες γενικότερα -για να μη γίνω πολύ σπλάτερ). Να σημειώσω εδώ ότι καθώς η τροχαία δεν κρατά στατιστικά στοιχεία σε σχέση με το ποιοι από τους σοβαρά τραυματισμένους εκπνέουν μετά τη διακομιδή τους στο νοσοκομείο, ένα ποσοστό αυτών, θα πρέπει να αθροιστεί ως το τέλος της χρονιάς στους νεκρούς από τροχαία.

Δυστυχώς σε σχέση με τους παραπάνω τραυματισμούς δε βρήκα πληροφορίες σε σχέση με τις ηλικίες των θυμάτων ή των οχημάτων που εμπλέκονται ή την αιτία σύγκρουσης. Τέτοιες πληροφορίες παρέχονται (απ’ όσο βρήκα εγώ πάντα) μόνο για τα θανατηφόρα τροχαία, όπου και παραθέτω παρακάτω.

Από τον Ιανουάριο, λοιπόν έως τώρα, έχουμε 321 θανατηφόρες συγκρούσεις ή εκτροπές. Το αίτιο που επικρατεί είναι “Λοιπά αίτια αναφερόμενα σε οδηγούς” , δεν πολυκαταλαβαίνω τι σημαίνει αυτό, αλλά είμαι σίγουρη πως δεν είναι υπερβολική ταχύτητα, απόσπαση προσοχής, παραβίαση σηματοδότη ή κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, γιατί αυτά αναφέρονται σ’ άλλα σημεία. Μήπως είναι οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ουσιών, μήπως είναι με πήρε ο ύπνος κι έγειρα…, δεν ξέρω και δεν έχω κάνει στην Τροχαία να ξέρω τι εννοούν. Προχωρώντας βλέπω πως 50 από τους 321 θανάτους είναι πεζοί που παρασύρθηκαν (μαλλόν εδώ κάπου θα είναι και ο Αγγελόπουλος, και το αναφέρω για να μην ξεχνάμε πως πίσω από τους αριθμούς κρύβονται άνθρωποι με ζωές κι ονοματεπώνυμα, διάσημοι ή μη). Ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων εντός κατοικημένων περιοχών αποτελεί περίπου το 1/3 του συνόλου (105 για την ακρίβεια). Το τραγικότερο όλων 117 από τους 321 νεκρούς είναι άνθρωποι έως 35 χρόνων. Μήπως μας περισσεύουν νέοι σ’ αυτή τη χώρα, ή μήπως κάποιο διεστραμμένο μυαλό θέλει να μειώσει έτσι το ποσοστό της ανεργίας; Κάνοντας μια απλή, μη επιστημονική αναγωγή στο χρόνο (γιατί αυτά είναι στοιχεία 4 μηνών και κάτι) και δεν έχουμε καμιά ένδειξη πως δε θα γίνουν άλλα τροχαία, θα φθάσουμε στο τέλος του 2012 να έχουμε 963 νεκρούς στο τόπο του συμβάντος, 1044 βαριά τραυματίες, που αρκετοί απ’ αυτούς δε θα επιζήσουν ή θα μείνουν παραπληγικοί ή με μόνιμες εγκεφαλικές βλάβες, ενώ οι μικροτραυματίες θα είναι 10.242. Σύνολο συμβάντων 12.249! Συγχωρέστε μου την αυθαιρεσία της πρόβλεψης, αλλά ακόμα κι έτσι η πρόβλεψη αποδεικνύεται πιο αισιόδοξη από την πραγματικότητα, καθώς τα σύνολα συμβάντων για τα τελευταία χρόνια είναι:

Έτος 2008 2009 2010 2011
Τροχαία Συμβάντα 14.991 14.775 15.072 13631
Θανατηφόρα 1.463 1.550 1.162 1011

Όσον αφορά τα εμπλεκόμενα οχήματα τώρα, πάνω από τα μισά (154 για να ακριβολογούμε), είναι ΙΧ. , 105 δίκυκλα (δεν ξέρω εάν εδώ είναι και τα ποδήλατα, πάντως καθώς συχνά σαν αίτιο βρήκα την υπερβολική ταχύτητα, δεν μπορεί να είναι ποδήλατα). Προσωπικά απ’ όσο έχω παρακολουθήσει από την αρχή της χρονιάς έχουν υπάρξει δυστυχώς θανατηφόρα και με ποδηλάτες (στην Πάτρα, στην Άρτα, στα Χανιά, στα Τρίκαλα), αυτά γνωρίζω εγώ τουλάχιστον. Πάντως στα διαθέσιμα στο διαδίκτυο στατιστικά της Τροχαίας για το 2012 η λέξη ποδήλατο δεν υπάρχει πουθενά. Τα μόνα στατιστικά που βρίσκω σε σχέση με την εμπλοκή ποδηλάτων σε τροχαία είναι αυτά στη σελίδα των ποδηλατών, και αφορούν έως και το έτος 2010 – κι αυτό όχι ολόκληρο.

 

Αίτια υπάρχουν μόνο για το 2009 και μόνο σε 4 (το πολύ) περιπτώσεις βλέπουμε ευθύνη ποδηλάτη. Θα ‘ θελα να σας δείξω λίγο αθροιστικά τι σημαίνουν όλα αυτά. Θα χρησιμοποιήσω τα στατιστικά της Τροχαίας του 2009, καθώς για τη χρονιά αυτή έχουμε στοιχεία τόσο για τα μηχανοκίνητα μέσα, όσο και για τα ποδήλατα και επίσης προτιμώ τη χρονιά αυτή καθώς υπάρχει μείωση συμβάντων σε σχέση με το 2008, που έχουμε επίσης στοιχεία.

Σ’ ένα σύνολο, λοιπόν, 19.815 τραυματισμών σε 14.775 συμβάντα από τροχαία, υπήρξαν 1463 νεκροί, εκ των οποίων μόνο 14 ποδηλάτες, ενώ τροχαία με εμπλοκή ποδηλάτου είναι μόλις 164+29+14=207. Επαναλαμβάνω 207 στα 19.815, δηλαδή ποσοστό 1,05%.

Μήπως τώρα καταλάβατε που το πηγαίνω; Μήπως τώρα αποδεικνύεται ότι έχει κανείς μεγαλύτερη πιθανότητα να εμπλακεί σε τροχαίο, να τραυματιστεί ή και να σκοτωθεί οδηγώντας μηχανοκίνητο μέσο και κυρίως ΙΧ; Μήπως αυτοί που σπεύδουν να πάρουν αυτοκίνητο κλείνοντας τα 18, να το ξανασκεφτούν καλύτερα, για ένα ποδηλατάκι; Μήπως να μην εγκαταλείψουν οι ποδηλάτες τα ποδήλατά τους για λόγους ασφαλείας, αλλά οι οδηγοί ΙΧ τ’ αυτοκίνητά τους;